contrast

com el que són, un acte
de fe en la vida.

Bandera Farem bandera
dels vuit vents que proposen
múltiples rutes.

Camí Cap camí és fàcil
tots ens plantegem reptes,
tots fan preguntes.

Diferència La diferència
com un espai per creure
més en els altres.

Esperança Per l'esperança
fins al reducte càlid
de la tendresa.

Frontera A la frontera
dels espais més inhòspits
hi creixen roses.

Glops A glops lentíssims
beus el licor d'aquesta
tarda tranquil·la.

Humaníssim Per l'humaníssim
camí de les mancances
et pots conèixer.

Imaginari L'imaginari
com un gran foc que inflama
però no crema.

Joc Quin joc, la vida
que sempre encén insòlits
senyals d'alerta.

Kitsch De kitsch sol ser-ho
tot allò que t'allunya
del jo que et repta.

Límits Enllà dels límits,
a la recerca d'una
cançó enyorada.

Miratge Com un miratge
l'ombra dels anys, tan prògids
en meravelles.

Només Només amb dubtes
t'aproparàs al ritme
de les certeses.

Obert Obert a totes
les músiques, què esperes
per fer prodigis?

Paraula Per la paraula
fins al cor de la pedra
i del misteri.

Qualsevol Qualsevol cosa
que no t'allunyi gaire
del dia a dia.

Refàs Refàs amb curs
tot un passat que et porta
fins on ets ara.

Solitari Sol assumeixes
el goig de no sentir-te
mai solitari.

Tendresa De la tendresa
fins a la ruta blava
de l'esperança.

Univers Tot giravolta
i l'univers oscil·la
quan mous els braços.

Vivències De les vivències
fes-ne un àmbit per créixer
sense temences.

Watts Amb watts subratlles
les paraules escrites
des de la fosca.

Xàfecs Accepta els xàfecs
com un esclat de força
que vivifica.

Yperita De la yperita
en farem sucre candi,
i fora guerres.

Zero Amb zero tanques
aquest abecedari.
Escriu-ne un altre.
Miquel Martí i Pol | "ABCdari. Una joia solidària"

La taula rodona - col·loqui ha aplegat una trentena d'assistents i ha suscitat un intens debat

A CCOO, la lluita per la llengua i els drets nacionals ha estat sempre vinculada a la lluita pels drets socials

Foto

Aquest dimecres, 29 d’abril, ha tingut lloc l’acte “El sindicat i la llengua catalana”, una taula rodona - col·loqui que ha aplegat una trentena d’assistents a la sala 42 de la seu nacional de CCOO de Catalunya. L’objectiu ha estat retre compte de les actuacions realitzades en matèria lingüística pel sindicat des dels seus inicis i suscitar el debat entorn dels nous reptes de futur a què s’enfronta en aquesta matèria.

Montserrat Delgado, secretària de Formació Sindical, Estudis i Cultura, ha emmarcat l’acte en la celebració del 50è aniversari de CCOO de Catalunya i ha passat la paraula a Xesús González, responsable de l’Àrea Pública de CCOO de Catalunya, que ha explicat com, des de la seva fundació, el sindicat ha sabut vincular la lluita per la llengua i els drets nacionals a la lluita pels drets socials, implicant-hi persones de procedències diverses. Així mateix, ha remarcat la idea que per a CCOO l’ús del català és un dret que ens fa ciutadans i ciutadanes, i, per garantir-lo, hem d’endegar les polítiques de dinamització que calgui.

A continuació ha intervingut Rosa Sans, directora de la Fundació Cipriano García - CCOO de Catalunya, que ha explicat els diversos posicionaments del sindicat en matèria lingüística al llarg dels anys, a través de l’explicació de les tres resolucions (1994, 1997 i 2006) aprovades pel sindicat sobre llengua i del context que les va condicionar en el seu moment, així com a través de l’explicació dels diversos instruments de què s’ha dotat per fomentar la reflexió entorn d’aquesta matèria, com ara el Seminari Salvador Seguí, creat el 1999. Sans va recordar que “no hi ha cap dret que es tingui per a tota la vida, i el lingüístic no n’és cap excepció, i és per això que s’ha de continuar lluitant per mantenir-lo”.

Tot seguit, Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística ha pres la paraula per remarcar la importància de la col·laboració entre l’Administració i el sindicat en l’àmbit de la llengua catalana, que dura, ja, vint-i-sis anys de manera ininterrompuda. Així mateix, ha explicat detalladament les línies de treball de la Direcció General de Política Lingüística, que s’articula en tres àmbits: la política lingüística d’Estat, de cohesió i de benestar. Franquesa ha fet èmfasi en la necessitat de reforçar des del Govern els valors positius envers la llengua i el seu ús, i ha recordat que l’objectiu final de l’Administració continua sent avui el mateix que ara fa cinquanta anys: garantir, juntament amb agents socials com CCOO de Catalunya, que es creen les condicions favorables perquè tothom pugui exercir el dret d’usar el català.

Ha clos l’acte Joan Carles Gallego, secretari general de CCOO de Catalunya, que ha realçat el compromís continuat de CCOO amb la llengua catalana i la seva importància cabdal com a dret i com a element de cohesió social. En aquest sentit, el secretari general ha subratllat que un major benestar social afavoreix el lligam emocional amb la societat d’acollida i també l’ús dels símbols d’identitat, entre els quals hi ha la llengua. Per això, la necessitat que el sindicat continuï reflexionant, d’una banda, i actuant, de l’altra, en matèria lingüística és inqüestionable, així com lluitant, de manera indissociable, tant pels drets nacionals com pels drets lingüístics, que són drets de ciutadania als quals no podem renunciar.

L’acte s’ha tancat amb unes reflexions finals de Montserrat Delgado i amb una desena d’intervencions del públic, entre el qual figuraven diverses entitats de promoció de la llengua i la cultura catalanes, així com membres del sindicat, alguns provinents de les Illes Balears i el País Valencià, que han enriquit el debat amb les seves aportacions.

05/05/2015

Cercador