contrast

com el que són, un acte
de fe en la vida.

Bandera Farem bandera
dels vuit vents que proposen
múltiples rutes.

Camí Cap camí és fàcil
tots ens plantegem reptes,
tots fan preguntes.

Diferència La diferència
com un espai per creure
més en els altres.

Esperança Per l'esperança
fins al reducte càlid
de la tendresa.

Frontera A la frontera
dels espais més inhòspits
hi creixen roses.

Glops A glops lentíssims
beus el licor d'aquesta
tarda tranquil·la.

Humaníssim Per l'humaníssim
camí de les mancances
et pots conèixer.

Imaginari L'imaginari
com un gran foc que inflama
però no crema.

Joc Quin joc, la vida
que sempre encén insòlits
senyals d'alerta.

Kitsch De kitsch sol ser-ho
tot allò que t'allunya
del jo que et repta.

Límits Enllà dels límits,
a la recerca d'una
cançó enyorada.

Miratge Com un miratge
l'ombra dels anys, tan prògids
en meravelles.

Només Només amb dubtes
t'aproparàs al ritme
de les certeses.

Obert Obert a totes
les músiques, què esperes
per fer prodigis?

Paraula Per la paraula
fins al cor de la pedra
i del misteri.

Qualsevol Qualsevol cosa
que no t'allunyi gaire
del dia a dia.

Refàs Refàs amb curs
tot un passat que et porta
fins on ets ara.

Solitari Sol assumeixes
el goig de no sentir-te
mai solitari.

Tendresa De la tendresa
fins a la ruta blava
de l'esperança.

Univers Tot giravolta
i l'univers oscil·la
quan mous els braços.

Vivències De les vivències
fes-ne un àmbit per créixer
sense temences.

Watts Amb watts subratlles
les paraules escrites
des de la fosca.

Xàfecs Accepta els xàfecs
com un esclat de força
que vivifica.

Yperita De la yperita
en farem sucre candi,
i fora guerres.

Zero Amb zero tanques
aquest abecedari.
Escriu-ne un altre.
Miquel Martí i Pol | "ABCdari. Una joia solidària"

CCOO, 50 anys construint presents i futurs

50è aniversari de CCOO de Catalunya (1964-2014)

Foto El 20 de novembre del 1964, uns 300 enllaços sindicals i treballadors i treballadores de diferents sectors de la producció, acollits per mossèn Vidal als locals parroquials de l’església de Sant Medir, al barri de Sants, van constituir la Comissió Obrera Central de Barcelona. Posteriorment, es va aprovar una plataforma reivindicativa on es reclamaven millores salarials, la llibertat sindical i el dret de vaga.

Després de diversos cops repressius, les comissions obreres es van reorganitzar i van crear la Comissió Obrera Nacional de Catalunya. Era la primera vegada que un sindicat a Catalunya incorporava el terme nacional a les seves sigles. Amb aquesta decisió es volia posar de manifest que la lluita nacional i la lluita social havien d’anar juntes.

El moviment social encarnat per les Comissions Obreres va tenir un paper protagonista en la lluita contra el franquisme i per la recuperació de les llibertats democràtiques al nostre país, i molts del seus dirigents van anar a la presó. Val a dir que si bé el dictador va morir al llit, la dictadura va morir al carrer. I a assolir aquest objectiu van contribuir-hi de manera destacada les Comissions Obreres.

Ja en democràcia, les Comissions Obreres han continuat en la defensa dels interessos laborals i socials. La seva participació en les negociacions i mobilitzacions per millorar les condicions de vida i de treball, en la reivindicació de l’ocupació de qualitat i amb drets, i en la defensa dels serveis públics així ho posen de manifest.

Comissions Obreres va proposar la creació d’un marc propi de relacions sociolaborals a Catalunya, va donar suport a la creació d’un capítol de drets i deures en el nou Estatut d’autonomia, i defensa el dret a decidir del poble de Catalunya sobre el seu futur. Ha contribuït a la normalització lingüística en el món laboral i el seu òrgan Lluita Obrera es publica en català.

La voluntat de ser un sol poble ha presidit sempre les actuacions de Comissions Obreres. Primer, contribuint a la integració des les persones que, provinents de la resta de l’Estat, van venir a treballar a Catalunya, i després, de les procedents d’altres països.
Avui, Comissions Obreres és el primer sindicat del nostre país, en afiliació i representació sindical. Ha estat la primera força sindical en totes les eleccions que s’han celebrat des de la recuperació de la democràcia. Les Comissions Obreres de Catalunya estan confederades a les CCOO d’Espanya i formen part de la Confederació Europea de Sindicats (CES) i de la Confederació Sindical Internacional (CSI).

El 2014 Comissions Obreres celebrarà el seu 50è aniversari: 50 anys defensant un sindicalisme de classe i nacional compromès amb els treballadors i treballadores del nostre país. La història de CCOO de Catalunya s’inscriu dins la història contemporània de Catalunya (1964-2014). En aquest sentit, la nostra història forma part de la mateixa evolució de la societat catalana en l’etapa històrica més recent, quan va produir-se el trànsit de la dictadura a la democràcia i quan aquesta democràcia s’ha construït i consolidat.

Ser hereus d’un passat significa preservar aquest patrimoni historicocultural i també ètic. A més, però, també vol dir continuar construint en el present la nostra identitat com a organització des d’un punt de vista generacional, de classe, de gènere, urbà, intercultural, nacional i global, que ens ha de permetre projectar-nos cap al futur.

Aquest projecte té per objectiu donar a conèixer el paper que ha tingut Comissions Obreres en la millora de les condicions de treball i de vida de la classe treballadora, així com pel que fa a la seva aportació a la construcció de Catalunya al llarg dels seus 50 anys d’història.

És un esdeveniment que tindrà una incidència important. Al llarg dels seus 50 anys d’història, han estat moltes les persones que han mantingut una vinculació significativa amb CCOO: advocats, artistes, intel·lectuals, dirigents de moviments socials, polítics, capellans… que seran convidats a compartir els actes del 50è aniversari. També es constitueix un comitè d’honor format per persones de CCOO que han tingut un paper important en la vida i l’activitat del sindicat durant aquest darrer mig segle.

El projecte “CCOO, 50 anys construint presents i futurs” s’articula a través d’un conjunt d’activitats al voltant del 20 de novembre del 2014, com a data simbòlica de la seva fundació, que tindran lloc a la ciutat de Barcelona. Posteriorment, com a entitat arrelada al conjunt del territori català, es portaran a terme diverses activitats per tot Catalunya, que s’estendran fins al mes de maig del 2015, moment en el qual es farà la cloenda dels actes commemoratius, amb la celebració de la festa de l’1 de Maig.

10/01/2014

Cercador