‘I la lluita continua. Del camp a la construcció de Catalunya’

Preestrena del documental sobre els obrers de la construcció que van lluitar pels drets sindicals, la llibertat, l’amnistia i l’Estatut d’autonomia durant el franquisme

En el marc de la Festa del Treball Digne de CCOO de Catalunya, el proper 5 d’octubre, a les 18 hores, a l’Auditori del Centre Cultural Bellvitge-Gornal es durà a terme la preestrena del documental “I la lluita continua. Del camp a la construcció de Catalunya”, un documental sobre els obrers de la construcció que van lluitar pels drets sindicals, la llibertat, l’amnistia i l’Estatut d’autonomia durant el franquisme.

Treballadors de diferents comunitats d’Espanya, fonamentalment del camp d’Andalusia i Extremadura, van emigrar als anys cinquanta, seixanta i setanta a Catalunya, a la cerca de feina.

La majoria es van incorporar al sector de la construcció, que en aquells anys experimentava un gran desenvolupament. Als seus llocs d’origen, molts havien tingut experiències de lluita sindical i política contra la dictadura franquista, amb acomiadaments, detencions i empresonaments.

A Catalunya, es van unir a la lluita per les reivindicacions laborals i sindicals, així com per les llibertats polítiques, suprimides pel règim franquista. Van ser a primera línia en la batalla pels drets dels catalans a la seva llengua, a la seva cultura i al seu Estatut d’autonomia. Gran part d’aquests treballadors van participar en totes aquestes lluites com a militants de CCOO i el PSUC, i van patir acomiadaments i detencions.
Encara que avui ja tenen entre setanta i noranta anys, continuen en la lluita defensant els drets de les persones jubilades. Per no perdre el que s’ha aconseguit en tants anys de combats, s’esforcen a defensar l’enfortiment de la democràcia i la consolidació dels drets socials i nacionals de Catalunya.
En aquest documental, aquests incansables lluitadors expliquen la seva història.

Guió i direcció: Llúcia Oliva
Imatge: Carles Ortiz, Marina Palomo Siero
Muntatge: Jaume Vidal
Producció: Adela d’Alòs-Moner i Josep Maria Rodríguez Rovira
Foto: Pilar Aymerich
L’acte serà presentat per Josep M. Rodríguez Rovira i hi assistirà la directora del documental, Llúcia Oliva.

En acabar la projecció, Cristina Torre, secretària d’Acció Sindical de CCOO de Catalunya, conduirà el debat, que hem titulat “Vaga laboral i protesta social”.
Amb la participació de:
Paula Pejenaute, advocada del Gabinet Tècnic Jurídic de CCOO de Catalunya
Jordi Mir, professor de la UAB i membre del Centre d’Estudis sobre Moviments Socials de la UPF