format impressió |  contrast

Idiomes

Cercador
CCOO del Barcelonès

Cal pacificar el trànsit i potenciar la mobilitat més sostenible i segura

CCOO de Catalunya proposa una reforma integral de la Via Laietana, a Barcelona, per millorar la qualitat de vida de Ciutat Vella

Diverses planificacions de l’Ajuntament de Barcelona, com el Pla de mobilitat urbana o el Pla d’actuació del districte de Ciutat Vella, incorporen la necessitat d’impulsar un canvi de model de mobilitat. Alguns dels objectius que es volen assolir, i que són compartits per CCOO de Catalunya, són la reducció de la sinistralitat a la xarxa viària, la minimització de la contaminació atmosfèrica i fer més amables els barris de la ciutat.

Aquest dies s’han realitzat diversos posicionaments en relació amb la Via Laietana, una de les vies urbanes que presenten més conflictes per la seva gran densitat de trànsit de vehicles, elevada afluència de turistes, presència d’edificis emblemàtics i ubicació estratègica al cor de Barcelona. En aquest sentit, ens ha sorprès positivament la demanda de remodelació integral de la Via Laietana que han efectuat els comerciants de la zona.

El nostre sindicat té justament la seva seu central a Via Laietana. En el seu dia, vàrem presentar propostes per tal de convertir aquest carrer en una mena de bulevard al Govern municipal presidit per Jordi Hereu. Això permetria la pacificació del trànsit, particularment agressiu a la zona, i possibilitaria el nexe d’unió segur per a vianants i ciclistes del Gòtic i el Raval. Alhora, contribuiríem a reduir emissions contaminants i soroll en un espai força degradat.

Mantenint aquest criteri, CCOO defensa una transformació radical de Via Laietana. Proposem eixamplar sensiblement les voreres, fent-les realment practicables per als vianants (en l’actualitat resulta força dificultós i, fins i tot, perillós). També cal regular l’accés amb vehicle privat, la distribució de mercaderies o l’activitat comercial de la zona. Un exemple a considerar podria ser el de les voreres del passeig de Gràcia, que també incorporen la circulació de bicicletes de manera segura. Lògicament, les nostres propostes preveuen la reserva dels carrils necessaris per al transport públic (hi circulen unitats de la nova xarxa de bus, per exemple), en els dos sentits de la marxa.

Una transformació d’aquest abast exigeix una planificació específica de la mobilitat al districte, cosa que s’hauria de realitzar amb una àmplia participació i el compromís de les entitats veïnals, comercials, econòmiques, operadors del transport, vianants, usuaris de la bicicleta i representants dels treballadors i treballadores, com a entitats que intervenen en el model de mobilitat.

La connectivitat entre mar i muntanya que ara realitza Via Laietana respon a una concepció de la gestió del trànsit que es pot considerar obsoleta, superada per la realitat de la mobilitat metropolitana actual. Avui en dia esdevé un inconvenient per al desenvolupament comercial, turístic i veïnal de Ciutat Vella, que es podria superar amb una potenciació decidida de les xarxes de transport públic en superfície i la reordenació del trànsit rodat.

Pensem que la proposta que vàrem realitzar fa alguns anys continua sent vàlida, tot i que cal adaptar-la a la situació actual. Esperonem l’Administració per tal que posi fil a l’agulla com més aviat millor. La Via Laietana és un dels carrers principals de Barcelona que resta més contaminat, brut i perillós de tota la ciutat, i contrasta amb la qualitat cultural i monumental del seu entorn més immediat, i amb la presència d’edificis emblemàtics.

Des de CCOO de Catalunya contribuirem a la transformació de Via Laietana perquè pugui ser recuperada i permetre, a curt termini, una ciutat més amable i amb un model econòmic de qualitat i més sostenible.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 7 de març de 2016