format impressió |  contrast

Cercador
CCOO del Barcelonès

Creixement desordenat del sector

CCOO valora la moratòria de les llicències per a nous allotjaments turístics a Barcelona

Davant la noticia de la decisió de l'Ajuntament de Barcelona d'establir una moratòria d'un any respecte a les llicències de qualsevol nou allotjament turístic, CCOO de Catalunya vol manifestar, en primer lloc, el seu respecte a una decisió que significa una aturada temporal en el creixement, certament desordenat, del sector, especialment dels apartaments turístics, molts d'ells il·legals, per cert.

Volem pensar que aquesta mesura es pren amb la perspectiva d’obrir un nou procés participatiu per definir el model turístic de la ciutat des del respecte a la mateixa ciutat i a la seva població, de la consolidació del fenomen turístic i de la seva aportació econòmica i social, i en un horitzó de sostenibilitat ciutadana i ambiental, de qualitat de l'ocupació i de respecte a la professionalitat dels treballadors i treballadores.

Si aquesta moratòria va en aquesta direcció serà un encert que afavorirà un model de convivència entre turisme i ciutat, avui clarament en risc. Igualment, consolidarà l'impacte econòmic i també els llocs de treball, i ajudarà a consolidar un model de ciutat compacta, amb mixtura d'usos i amb garanties de qualitat de vida i equitat entre els seus habitants.

CCOO de Catalunya ha participat intensament en el Pla estratègic del turisme, de l'etapa Hereu i també en la darrera iniciativa de l'alcalde Trias, encarregada a la Dra. Maria Abellanet l'any passat, sempre en els mateixos paràmetres sindicals. Va ser en el darrer mandat municipal que CCOO, juntament amb UGT i FAVB van aconseguir, finalment, ser membres del Consorci Barcelona Turisme.

CCOO sempre ha defensat, en primer lloc, el necessari acord entre l'Administració, els gestors, els operadors i sindicats i patronals par garantir la qualitat de l'ocupació, el respecte a la professionalitat, la consolidació dels llocs de treball de la totalitat dels sectors que intervenen en el turisme, valors aquests que avui són escassos en el sector turisme a la ciutat. El segell de qualitat proposat per FAVB, CCOO i UGT en la darrera audiència pública de l'etapa Trias estaria entre les mesures que cal acordar i implementar.

En segon lloc, CCOO planteja la necessitat de veure el turisme com un fenomen no només de Barcelona, sinó metropolità, especialment important a l'hora de redistribuir els allotjaments i les xarxes de mobilitat territorial del turisme. En aquest sentit, caldria avançar cap a definir la capacitat de càrrega de les diferents zones i barris de la ciutat respecte a allotjaments turístics de qualsevol tipus.

En tercer lloc, volem expressar el nostre desacord amb la implementació, sense cap procés de debat, consulta o participació, exactament igual que l'any passat, dels horaris comercials derivats de la sorprenent consideració de “ciutat turística” en uns quants barris de la ciutat, els més cèntrics, els de les botigues de luxe, sense cap consideració ni pel petit comerç de proximitat del conjunt de Barcelona ni dels drets de treballadors i treballadores. Aquestes són coses que no han de passar i que tenen molt a veure amb el model de ciutat, i el paper que el turisme hi juga.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 2 de juliol de 2015