Assemblea sindical oberta

Si tu participes, CCOO avança

Assemblea sindical oberta

Aportacions a l'Assemblea sindical oberta

Per CCOO de Catalunya | 16/09/2015

Jordi PresasAnotacions de la presentació que faig meves:

1. El sindicat s'ha d'adaptar a la realitat, no al revés (afegeixo, per a mostra un botó, prenem nota del que està passant al carrer, els últims 11 de setembre i deixem de mirar cap un altre costat, i altres coses ... )
2. CCOO hem viscut de les glòries passades, això s'ha acabat.
3. Cal escoltar.

Aportacions personals:

Primera qüestió a aportar, amb caràcter preliminar, malgrat hi ha gent que pensa el contrari, estic convençut que en la vida i en el sindicalisme "la humilitat es una virtut", en recomanaria una dosi diària a tots els responsables sindicals.

La supèrbia i prepotència creen molts enemics amb ganes de passar factura i moltes divisions i fractures internes. Les
velles glories del sindicat i les ànsies de prosperar han provocat i segueixen provocant un "excés d'ego", en alguns
grans i d'altres no tan grans, dirigents sindicals (que entre d'altres coses els provoca una sordera absoluta i ni senten ni
escolten - cal escoltar, dèiem -, i per tant no saben massa bé el que passa al seu voltant). La dosi d'humilitat a
prendre, en aquests casos, hauria de ser doble si volem tornar a guanyar credibilitat i tenir la possibilitat de teixir les
aliances necessàries que ens permetin poder seguir defensant eficientment els interessos dels treballadors/es. I ens
equivocarem col·lectivament si donem a alguna d'aquestes persones més poder del que ara ja tenen, reivindico la
humilitat pels dirigents sindicals, serà bo pel sindicalisme, pel nostre sindicat en particular i pel conjunt de
treballadors/es.

En aquest debat entre d'altres coses es plantegen uns quants interrogants, en els que voldria fer-hi la meva modesta
aportació:

Com arribem als treballadors/es?
Com els organitzem?
Com els afiliem ?

Ara mateix tenim dificultats en aquests temes. Han passat moltes coses, entre d'altres una crisi econòmica i social
que ha deixat molt tocada a molta gent, i nosaltres seguim fent les coses igual que sempre, evidentment amb uns
resultats molt més magres. Dóna la sensació que no ens volem assabentar que les coses han canviat i que el que
fèiem cal adaptar-ho a les noves circumstancies, i això ens costa.

Ens omplim la boca de PROXIMITAT als treballadors/es i tenim uns models de representació sindical, comitès
d'empresa i seccions sindicals, que I'experiència ens diu que comencen a ser mínimament operatius i poden fer
alguna cosa, en el primer cas a partir de 50 treballadors/es i en el segon a partir de 250. Això vol dir que a la pràctica
estem excloent més del 90% del teixit econòmic i empresarial del país en el primer cas i el 99% en el segon.

Potser començaria a ser hora que anéssim formulant alguna proposta, encara que sigui teòrica, per aquesta majoria
de treballadors/es de les petites empreses, que en alguns llocs estan vivint situacions d'explotació brutals, on el
sindicat i els instruments de representació legal dels treballadors/es, hem d'admetre que amb prou feines hi arribem i si
ho fem, és en males condicions. Caldria en primer lloc denunciar i visibilitzar aquestes situacions i dotar-los d'algun
instrument perquè es puguin defensar.

Fer una verdadera aposta per defensar els interessos dels treballadors/es de les petites empreses i una proposta
de representació perquè es puguin defensar per situar a la opinió pública i als partits polítics, per teixir aliances
socials, per crear expectatives i il·lusions, perquè, quan es pugui, quan hi hagi les condicions necessàries, quan
hàgim mobilitzat a molta gent al carrer per demanar-Ia i guanyat la batalla ideològica es transformés en llei i pugui
ser un instrument contra I'explotació.

I llanço una idea, una proposta, que segur que cal millorar i complementar. Ens cal un nou model d'EESS per les
empreses de menys de 50 treballadors/es. Un model basat en la proximitat geogràfica i la pertinença a un mateix
conveni col·lectiu. Fent agrupacions d'empreses properes que agrupessin entre 150 i 300 treballadors/es, en un radi
màxim de 10/15 Km, amb un sistema de llistes obertes semblant al que s'utilitza per escollir els delegats a les
empreses de menys de 50 treballadors/es, on es pogués presentar tothom qui volgués, i sortissin escollits els 9 que
tinguessin més vots i actuessin com a representants del conjunt de treballadors/es de les empreses que han
participat en I'elecció i per descomptat amb dret per tant a poder-les visitar i parlar amb els seus treballadors/es.

Seguint en aquesta mateixa aposta per la proximitat del sindicat amb els treballadors/es que hem aprovat en tots el
congressos, demanaria COHERENCIA entre el que fem i el que diguem, en aquest sentit caldria fer el canvis
necessaris perque els recursos del sindicat es destinessin prioritariament als organismes del sindicat que son més
propers a la gent i no als "staffs" centrals dels diferents organismes siguin federals o confederals. Això vol dir canviar
els repartiments de la quota i voluntat política de fer les coses en aquest sentit.

Així com, tot i entenent que el sindicat ha de ser sostenible econòmicament, s'ha de permetre a aquests organismes
de proximitat la flexibilitat necessària perquè puguin subsistir, la solució no és tancar locals i perdre proximitat, la
solució es fer els esforços que calguin per dedicar-hi els recursos necessaris i trobar les solucions flexibles perquè es
pugui fer al menor cost possible. S'ha de permetre que es puguin buscar solucions que permetin baixar costos per
seguir prestant el serveis de proximitat que es necessitin.

Una segona qüestió es I'afiliació al sindicat, crec que coincidim quan diem que la majoria de les persones s'afilien o
no, principalment per raons d'utilitat. El sindicat té ara mateix dos grans instruments d'utilitat: l'assessorament i la
negociació col·lectiva.

L'assessorament tant primari com jurídic, és un bon referent per I'afiliació, però no en tenim, ni molt menys
I'exclusivitat, ni tenim, per dir-ho d'alguna manera, la millor oferta del mercat. Tenim molta competència que ens
dificulta el que sigui una porta d'entrada massiva i per tant també molt marge de millora per intentar obrir més
aquesta porta.

En el cas de la negociació col·lectiva, encara menys, doncs les condicions del conveni s'aplicaran a tots els
treballadors/es, estiguin o no afiliats.

Ens calen altres instruments, i fixem-nos en els països europeus on tenen un elevat índex d'afiliació sindical, en quasi
tots els casos, per una raó o un altra aquells sindicats han conservat o conquerit algun aspecte de la gestió o
facilitació d'alguna prestació social, sigui I'atur, sigui la jubilació, etc.

Aquí tenim doncs un altra pista de per on hauríem de treballar si ens volem apropar a aquests nivells d'afiliació.

Jordi Presas Vidal
CCOO de les comarques gironines

Comentari de Marina Parés Soliva | 16/10/2015

Molt bon article, ajuda a la reflexió per adaptar-nos a la realitat i millorar. De cara a augmentar l´afiliació jo tinc una petita proposta: l´exemple del tracte que reb el treballador afiliat per part del Sindicat i dels seus delegats.
Si els delegats, el Sindicat i les seccions sindicals atenen les problematiques INDIVIDUALS dels treballadors afiliats amb interés dedicació i empatia, això es vist per la resta dels treballadors i per mimetisme fomenta l´augment d´afiliació.
Aquest raonament tambe es cert a l´inrevés, quan els delegats i membres d´una seccio sindical deixan sol a un treballador afiliat per resoldre els seus problemes inividuals amb l´empresa amb la justificació de que es un tema INDIVIDUAL i no col.lectiu; la resta de treballadors que no estan afiliats no veuen que l´afiliació serveixi per a res.

Marina Parés Soliva
afiliada a CCOO des de fa mes de 20 anys