Assemblea sindical oberta

Si tu participes, CCOO avança

Assemblea sindical oberta

La participació a l'empresa, al sindicat i a la societat

Per CCOO de Catalunya | 06/05/2015

Participa en el debat sobre la participació a l'empresa, al sindicat i a la societat.

Digues què en penses en els comentaris »
Parlar de participació vol dir establir espais de debat i maneres de prendre les decisions no només al sindicat sinó també a l’empresa i als espais on participem amb altres moviments socials.

Això vol dir:

- A l’empresa. Com cal reforçar el paper de les seccions sindicals (SS) i la relació amb els comitès d’empresa i amb la representació legal dels treballadors (RLT), així com la participació dels treballadors i treballadores en la negociació col•lectiva. Analitzar el model de representació i com aquest condiciona o afavoreix la participació dels treballadors i treballadores i el vincle de l’afiliat o afiliada amb el sindicat. Valorar com afecta la unitat sindical en la presa de decisions i el paper dels comitès d’empresa.

- Al sindicat. Com cal reforçar el vincle dels afiliats i afiliades amb el sindicat, quins espais de participació cal repensar i quins s’han d’obrir de nou, com es prenen les decisions, com s’han d’escollir els òrgans de govern del sindicat, quines decisions s’han de consultar als afiliats i afiliades…

- Quin paper ha de tenir el sindicat en les reivindicacions i en els moviments socials, com es fan arribar les propostes al conjunt de l’afiliació, com es fa visible als activistes socials de CCOO, com es relacionen les reivindicacions socials amb les laborals. Quin paper han de tenir els locals de CCOO…

Opinions

• Valoració molt positiva de l’ASO com a espai de debat i participació.
• Valoració positiva de la consulta feta a l’afiliació sobre l’Acord de negociació col·lectiva (AENC).
• Hi ha la percepció que hi ha molt individualisme i que la gent no té gaire interès a participar.
• El sindicat ha de teixir aliances amb els moviments socials.
• Cal comunicar més, i més ràpid, el que fem i amb un llenguatge entenedor, proper i emocional.
• Cal reforçar i organitzar, al sindicat, la participació voluntària i militant.
• Els horaris racionals al sindicat són clau perquè hi participin les dones.
• Tenim un model de participació i representació sindical que no respon a les noves necessitats del món del treball.
• Cal que tota l’organització del sindicat promogui la participació de la gent jove.
 • S’ha de facilitar la participació i la comunicació transversal entre treballadors i treballadores del mateix perfil professional per compartir experiències i propostes.
• Cal tenir més presència als centres de treball i tenir més contacte amb els treballadors i treballadores.
• Les direccions sindicals han de tenir més contacte directe amb l’afiliació i les seccions sindicals.
• Cal que l’opinió expressada per l’afiliació en els processos de participació tingui sempre retorn.
• És fonamental assegurar que la informació durant tot el procés de negociació arriba a l’afiliació.
• Cal fomentar la paritat home-dona en tots els organismes.
• Es constata que el sindicat té dificultats per arribar als sectors que estan en pitjors condicions laborals.
• Cal renovar les formes de participació, debat i decisió dels processos congressuals.
• Cal facilitar a l’afiliació i a la representació sindical l’accés a la informació i el seguiment dels debats dels òrgans de direcció.
• Cal habilitar espais de participació per a les noves figures laborals (becaris i becàries, treballadors i treballadores temporals, investigadors i investigadores…).
• S’ha de millorar la forma de fer les assemblees perquè, a més de ser informatives, siguin participatives.

Comentari de Marina Parés Soliva | 16/10/2015

Tambe caldria afegir que l´atenció del Síndic de l´afiliat no es limiti a derivar els casos que se li presentin. Jo proposaria una atenció mes personal amb l´afiliat que s´adreça al Síndic. Estaria be una entrevista personal per escoltar a l´afiliat (que es sentí acollit) i també un interés en una resolucio positiva (en la mida del possible) del greuje o queixa que ha presentat.