Assemblea sindical oberta

Si tu participes, CCOO avança

Assemblea sindical oberta

Noves formes de treball i d'organització

Per CCOO de Catalunya | 22/06/2015

Dolors Llobet Adaptar-se al nou context laboral i social requereix canviar formes de treballar i d'organitzar el sindicat. Aquesta va ser una de les reflexions de l'assemblea oberta que va celebrar el comitè de dones de CCOO de Catalunya el dia 19 de juny.

Donar resposta i organitzar als treballadors i les treballadores que viuen en situació de precarietat laboral en les seves múltiples expressions (pluriocupacions a temps parcials, autònoms, subocupació...) requereix formes d'organització flexibles que van més enllà de la secció sindical o de la divisió sector/territori.

En el futur disposar de persones amb hores sindicals a temps complet per fer tasques federatives o a les unions territorials serà més difícil i per tant tindrem més persones amb dedicació sindical parcial i més persones voluntàries que caldrà organitzar i això requereix canvis en les formes de treballar.

D'altra banda, els processos de fusions federatives i territorials han servit per optimitzar i aprimar les estructures del sindicat però han donat pas a unes organitzacions mes grans i més complexes de gestionar.

Tenim un model organitzatiu massa rígid i jerarquitzat amb molts solapaments i poca col·laboració. Un model que va ser útil en el passat però que ara cal actualitzar. Els equips de direcció s'han fet petits, en una mateixa persona recauen diverses responsabilitats o secretaries però encara funcionem amb les mateixes estructures que abans.

Necessitem una organització menys jeràrquica, més horitzontal i més participativa. Redefinir funcions i responsabilitats per adequar els recursos amb que comptem amb les prioritats i objectius que ens marquem. Fugir d’uniformismes adaptant les funcions i responsabilitats a la realitat de cada organització, fomentant la polivalència. Passar dels càrrecs unipersonals als equips de direcció col·lectius i els co-lideratges.

Cal canviar les formes de treball. Avançar en el treball en equip, amb planificació i priorització dels objectius sindicals. Treballar per projectes per facilitar la col·laboració parcial de sindicalistes o persones voluntàries. Adaptar els horaris i els formats de les reunions, incorporant les eines tecnològiques per guanyar en operativitat i facilitar la participació.
Incorporar la transparència i el rendiment de comptes a tots els nivells del sindicat, des de la secció sindicat a les federacions i unions i la Conc. L’afiliació té dret a saber com es gasten els diners i per a què es fan servir les hores sindicals.

Finalment, l’assemblea sindical oberta inicia un camí en la participació de l’afiliació que no te marxa enrere. Caldrà no decebre a les persones que s’han implicat i fer d’aquest procés un motor en el rellançament de noves maneres de consultar i validar les nostres decisions amb l’afiliació i els treballadors i les treballadores.

Dolors Llobet
Secretària de Comunicació i Xarxes socials i Portaveu de CCOO de Catalunya