Assemblea sindical oberta

Si tu participes, CCOO avança

Assemblea sindical oberta

Els valors i l'ètica sindical

Per CCOO de Catalunya | 29/04/2015

Participa en el debat sobre els valors i l'ètica sindical.

Digues què en penses en els comentaris »
Cal situar l’ètica com a valor central de l’activitat sindical, més enllà de la transparència i de les bones pràctiques. L’ètica és un valor que identifica els treballadors i treballadores i l’organització sindical. L’ètica també implica el compromís de transmetre els valors de solidaritat, igualtat, suport i ajuda mútua.

Quines activitats són legítimes i en quines condicions?

Calen sindicalistes alliberats o assalariats? Com es pot fugir de la sensació de burocràcia sindical? Què vol dir estar en els òrgans de direcció?

- El treball sindical fora de l’empresa s’ha de realitzar utilitzant de manera equilibrada les hores sindicals, la dedicació militant i les activitats remunerades?

- S’ha de limitar el temps de permanència en els òrgans de direcció o en la mateixa responsabilitat sindical?

- El sindicat negocia les condicions laborals de tots els treballadors i les treballadores, ja siguin afiliats o no. Per aquest motiu rep subvencions institucionals en reconeixement del seu paper social. Estan justificades aquestes subvencions? Els acords i els avenços laborals o socials derivats de la intervenció del sindicat han de ser gratuïts per a la gent no afiliada?

- Quines quotes ha de pagar cada col•lectiu? Han de ser suficients per garantir l’activitat del sindicat, simbòliques per a alguns col•lectius...

Opinions

• Cal recuperar la transmissió dels valors del sindicat.
• Els delegats i delegades són un referent important del sindicat a les empreses. Cal vetllar per l’ètica del seu comportament.
• En els casos de corrupció cal ser contundents i ràpids a l’hora d’actuar.
• Cal més transparència en tots els nivells del sindicat.
• La principal font de finançament del sindicat ha de provenir de les quotes de l’afiliació.
• Cal preservar la imatge pública del sindicat i evitar que es vegi afectada per les “fotos institucionals”.
• Hem de promoure els valors de la solidaritat obrera i la fraternitat.
• S’haurien de revocar els delegats o delegades que facin un mal ús de les hores sindicals.
• Cal disposar de mecanismes àgils per detectar, corregir i eliminar les males pràctiques.
• Un sindicat no jeràrquic es veu també en les retribucions i els complements als sindicalistes.
• Hem d’avançar més en la renovació i la rotació de quadres sindicals.
• Cal un control i un rendiment de comptes en l’ús de les hores sindicals.
• Hem de fer només allò que es pugui explicar.
• Els quadres sindicals de les empreses s’haurien d’implicar més en les tasques generals del sindicat.
• La coherència ha de ser un valor fonamental en totes les actuacions individuals i col·lectives del sindicat.
• Els òrgans de direcció en tots els nivells haurien de rendir comptes periòdicament de la seva actuació.
• S’ha de controlar molt la participació en consells d’administració i avaluar-la periòdicament.
• El codi ètic és desconegut per a la majoria de l’afiliació.
• Hi ha un debat amb opinions diverses sobre les subvencions, però, en tot, cas es demana absoluta transparència.
• Hem d’actualitzar i reforçar el relat del sindicat sobre la seva funció i els seus valors i el vincle emocional amb el món del treball.
• S’ha de recuperar la centralitat del valor del treball a la nostra societat.
• Cal potenciar la militància i canviar les formes de treball per facilitar-la.
• Cal avançar en la igualtat real de gènere dins del sindicat.
• Cal facilitar l’expressió de les diferents sensibilitats.
• Tots els càrrecs del sindicat han de ser revocables.
• El sindicat ha de ser l’expressió de la solidaritat organitzada.
• El fet de dedicar-se a l’activitat sindical no pot comportar beneficis ni pèrdues econòmiques respecte a la situació laboral a l’empresa.

Comentari de Marina Parés Soliva | 16/10/2015

La meva aportació: L’ètica implica també ser valent a l’hora de defensar a un sol treballador afiliat quan aquest ha estat agredit per els clients o és víctima d’assetjament laboral.

La meva aportació: si això fos així no hi ha dubta que es cuidaria molt mes a l’afiliat del que es cuida ara.

La meva aportació: caldria deixar ben clar que significa per mal ús de les hores sindicals, potser caldria fer menys excursions i mes dedicació a l´afiliat.

La meva aportació: No hi ha dubta que hi ha moltes irregularitats en els comportaments dels delegats de CCOO en les empreses.

1)    per tal de detectar les males pràctiques caldria determinar una manera àgil perquè l’afiliat pogués posar en coneixement dels òrgans del Sindicat la mala pràctica. Avui dia no hi ha lloc on un afiliat pugui transmetre la detecció.

2)    Per tal de corregir les males pràctiques, caldria dissenyar un servei de mediació que marques les actuacions  a corregir i fes el seguiment del compliment de les correccions.

3)    Per tal d’eliminar les males pràctiques dels delegats de CCOO caldria posar el mecanismes reals de detecció i de correcció i no quedar-se nomes amb les bones intencions.

Cal un control i un rendiment de comptes en l’ús de les hores sindicals.

La meva aportació: totalment d’acord. La meva experiència com a afiliada de CCOO des de fa mes de 20 anys es que m’he vist molt sovint amb la necessitat de cedir les meves hores als delegats sindicals perquè poguessin fer la seva tasca però desprès mai m’han explicat en que han fet servir les hores que els hi vaig cedir.

La meva opinió: Hi hauria de haver establerts estaments on el afiliat pogués denunciar els beneficis i/o les pèrdues que afecten als delegats sindicals