El col·lectiu d'agents forestals i mediambientals (agents rurals a Catalunya) necessita seguretat i responsabilitat

Després de l'assassinat de dos agents rurals a la província de Lleida el passat 21 de gener, s'ha fet innegable el risc al qual estan exposats aquests funcionaris dedicats a la protecció del medi ambient, amb funcions policials, de suport a la gestió mediambiental i de participació en emergències, inclosa, en molts casos, l'extinció d'incendis forestals que també ha tingut ja massa víctimes.

Gairebé quatre mesos després dels tràgics assassinats a Lleida, els 6.000 agents forestals i mediambientals d'Espanya continuen treballant en les mateixes condicions i segueixen exposats als mateixos riscos. Avui dia, ni tan sols a Catalunya s'han produït canvis que garanteixin la seguretat dels agents. Ni una sola dimissió ni un sol cessament dels responsables de la seva seguretat s'ha produït, mantenint al capdavant del cos i de la prevenció de riscos laborals les mateixes persones que no van fer cas de les múltiples amenaces, conflictes i agressions patides per un cos que el 2017 compleix 140 anys.

És urgent prendre mesures de seguretat, ja que no es pot mantenir el col·lectiu exposat a tan greu risc sense fer-ho incorre en responsabilitat. Les diferents administracions que tenen al seu càrrec els agents forestals i mediambientals han de rebre el suport polític, social i tècnic necessari que els permeti millorar les condicions de seguretat del seu personal. Resulta desitjable, si no imprescindible, una coordinació mútua que els permeti compartir experiències, possibles solucions i línies d'actuació per als diferents col·lectius que, al cap i a la fi, exerceixen una mateixa professió a tot el territori espanyol.

És per això que CCOO, UGT, CSIF i Aeafma demanem suport polític i ciutadà per impulsar les iniciatives polítiques que es presentaran al Congrés i al Senat.

El proper 17 de maig es votarà a la Comissió de Medi Ambient i Canvi Climàtic del Senat la creació d'una ponència d'estudi per tractar la crisi de seguretat laboral, la manca de coordinació interadministrativa, la formació, la necessitat de legislar sobre les llicències d'armes i altres qüestions relatives a la millora de la situació laboral i operativa dels agents forestals i mediambientals de les diferents comunitats autònomes de l'Estat.

El 24 de maig es presentarà al Congrés una proposició de llei bàsica estatal dels agents forestals i la seguretat mediambiental, amb l'objectiu de fixar uns criteris essencials i un marc jurídic adequat dins el qual els agents forestals i mediambientals duguin a terme l'acompliment de les tasques de policia, custòdia i vigilància dels béns jurídics de naturalesa forestal i mediambiental.

Els agents forestals i mediambientals exerceixen funcions de policia mediambiental sense mitjans ni formació adequats. És el moment de dotar aquest col·lectiu d'un suport jurídic que li permeti seguir lluitant contra la infracció i el delicte ambiental amb unes mínimes garanties de seguretat.

Lamentablement, des dels assassinats dels agents rurals Xavier i David, s'han registrat noves agressions contra agents forestals i mediambientals a Madrid, Castella i Lleó, Extremadura i, aquest mateix cap de setmana, a la Regió de Múrcia. Demanem ajuda i responsabilitat a tots els grups polítics per posar fi a aquesta greu situació abans que el resultat d'un d'aquests successos sigui novament irreversible.

17/05/2017