Davant les manifestacions del 19 de juny convocades pel moviment del 15-M, CCOO fa una crida a la convergència social davant la decisió dels governs europeus d'institucionalitzar les polítiques d'ajustament i colpejar els drets socials i laborals

Davant del Pla de governança i el Pacte per l'euro, CCOO reclama la suma d'esforços per avançar en la resposta social

En els propers dies, les institucions europees tenen previst aprovar el Pla de governança i el Pacte per l'euro. Aquestes iniciatives persegueixen tres objectius:

• Imposar un model econòmic sobre la tesi que Europa només pot competir amb la resta d'economies mundials si deprimeix els salaris dels treballadors i treballadores (i per tant els drets a la negociació col·lectiva) i si redueix dràsticament els costos que suposa l'estat del benestar, per a això es fa necessari començar aprimant els serveis públics (sanitat, educació, dependència...) per acabar privatitzant-los.

• Institucionalitzar aquest model en les legislacions europees.

• Establir mecanismes de "càstig" per a aquells països que gosin contravenir aquestes polítiques de reducció del dèficit i la despesa pública.

La Confederació Europea de Sindicats (CES) ha convocat accions a tot Europa per al pròxim dia 21, que a Barcelona tindran lloc aquest dia, a les 16 hores, a la plaça del Rei amb una assemblea de delegats i delegades de CCOO i UGT; i a les 18 hores amb una marxa ciutadana que anirà des de Foment del Treball fins al Parlament de Catalunya, en què no només es rebutjaran aquestes polítiques pel que tenen d'antieconòmiques i antisocials, sinó que es proposaran alternatives perfectament viables com:

• Donar prioritat a la recuperació de l'economia i a la creació d'ocupació. En particular, establir un pla europeu d'inversions per una suma equivalent a l'1% del PIB.

• Enfrontar la crisi dels deutes sobirans, amb mesures eficaces i solidàries: regular els mercats financers, emetre euroobligacions amb interessos reduïts, etc.

• Allargar els terminis per a la reducció dels dèficits públics i fer-ho a través de mesures socialment justes de repartiment de les càrregues socials.

• Establir un impost a les transaccions financeres.

• Promoure polítiques que portin al canvi de model productiu cap a una economia verda amb una "transició justa" que persegueixin la creació d'ocupació i garanteixin la protecció social dels treballadors.

• Defensar el model social europeu, en particular, la universalitat i qualitat dels serveis públics fonamentals.

• Reivindicar el valor de la negociació col•lectiva i de l'autonomia dels interlocutors socials. Dotar-se d'una política salarial basada en el manteniment de la seva capacitat adquisitiva.

Al costat de la convocatòria de la Confederació Europea de Sindicats, el moviment 15-M, ha promogut una manifestació, amb valoracions i objectius que podem entendre com a concurrents. En efecte, la crida per "prendre els carrers" el proper 19 de juny expressa en essència el que el moviment sindical europeu està plantejant. En aquest sentit CCOO fa una crida a participar i reforçar totes les iniciatives que es promoguin amb la finalitat de frenar les pretensions de les institucions europees i de demostrar que una Europa més justa i solidària és possible. En aquesta mateixa línia, CCOO dóna suport a les concentracions convocades davant les borses de les principals ciutats espanyoles que tindran lloc el dia 21 de juny, a les 11 hores, a favor de l’impost a les transaccions financeres i per l’eliminació dels paradisos fiscals.
17/06/2011