L'avaluació de la formació professional reglada feta pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu ha de servir per millorar la planificació, l'organització i el desplegament de la FP gestionada pel Departament d'Educació

CCOO valora positivament l'avaluació de la formació professional reglada a Catalunya perquè detecta les mancances del sistema

El passat 26 de maig es va presentar a Barcelona l'Informe de l'avaluació de la formació professional reglada a Catalunya, dut a terme pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. És la primera vegada que es realitza un estudi d'aquestes característiques i constitueix una de les eines indispensables per poder prendre les decisions que calen en matèria de formació professional a Catalunya.

A CCOO no ens hem sorprès de moltes de les conclusions i les recomanacions que es deriven d'aquest informe, ja que no han estat poques les ocasions en què el nostre sindicat, a través de la nostra participació institucional, ha manifestat públicament les mancances que el sistema pateix i que finalment podem veure detectades i reflectides en l'avaluació.

Una de les primeres conclusions de l'estudi és la necessitat de reduir el fracàs escolar a l'ESO i a l'educació post-obligatòria. L'augment en la quantitat i la qualitat de la qualificació, que és el que necessitem per afrontar les necessitats del mercat de treball futur, només és possible abordant decididament aquest gran problema. CCOO ha denunciat reiteradament que a Catalunya està lluny de les fites fixades als objectius de Lisboa 2010, i haurà de fer molts esforços si vol acostar-se en els del 2020. Sembla que les prioritats del Govern no estan clares, quan decideix retallar recursos allà a on hi hauria de posar encara més: reducció de plantilles, tancament de grups, reducció de temps de coordinació els centres i menys diners per educació.

L'anàlisi dels resultats ens ha permès constatar el que diem fa temps: la formació professional inicial és una part del sistema educatiu que ha d'encaixar amb un sistema més ampli i complex, amb objectius i finalitats compartides. Aquest encaix fa necessari un model flexible i dinàmic per tal de superar les limitacions i les rigideses estructurals, tant en les relacions orgàniques i funcionals internes que afecten l'FP dins el Departament d'Educació, com dels aspectes d'organització i gestió dels centres educatius i la seva relació amb l'entorn, que han de compatibilitzar diverses etapes educatives o formar part de la integració d'FP. Aquest model s'ha de definir, ha de relacionar estratègicament els elements del sistema i ha de comptar amb el consens dels agents socials. A CCOO hem fet palesa aquesta necessitat en moltes ocasions i emplacem novament l'Administració per iniciar aquesta feina.

La desconnexió entre l'administració educativa i la laboral dificulten enormement l'avenç en aquest àmbit. Per aquesta raó, s'ha creat la Comissió del Sistema de Formació i Qualificació Professional, participada pel Departament de Treball i Educació i les patronals i sindicats majoritaris. Aquesta comissió ha d'assumir les funcions de planificació estratègica, avaluació i coordinació de les polítiques del sistema de FP i Q i les decisions que es prenguin tindran caràcter executiu per ser traslladats als àmbits de govern corresponents.

Aquesta comissió tot just s'ha constituït, però no ha pogut intervenir en la correcció apuntada per l'avaluació ni en fixar criteris. Per tant és falsa, almenys amb el que fa referència a CCOO, l'afirmació de la nota de premsa de la Conselleria d'Educació del 28 d'abril de 2010 al dir que "l'oferta educativa s'ha planificat d'acord amb les administracions locals i els agents socials, per tal de respondre a la demanda de la ciutadania i a les necessitats del teixit econòmic".

Aspectes com la clara limitació de l'administració educativa per planificar més racionalment l'oferta dels cicles en el disseny del mapa escolar (el 50-60% de la matrícula encara es concentra en quatre famílies) demostra que calen mecanismes de connexió oferta-demanda que haurien de formar part del model amb caràcter estable per tal d'actuar des de l'àmbit local, però dins una estratègia global.

Una altra proposta de l'estudi és que s'han de desenvolupar les competències dels docents per afrontar la diversitat. El perfil del docent de formació professional és cada cop més divers i complex, més a prop de la pluriocupació que d'una professió específica. Si es volen dissenyar i planificar adequadament els recursos que calen per afrontar les necessitats del sistema, s'ha de redefinir el perfil, les funcions i les competències professionals dels docents de l'FP i per actuar decididament en els plans de formació inicial i continuada dels professionals.

L'estudi evidencia que l'orientació a Catalunya no està ben plantejada i mostra molta dispersió. Els sistemes d'orientació i d'informació esdevenen un element clau per garantir l'adequació de la FP a les necessitats de la societat. La millora d'aquest sistema urgeix, tant a l'ESO i al batxillerat, com a la mateixa F P, que pot assumir un rol molt important en formació i orientació dels alumnes i dels usuaris que accedeixen a la oferta formativa del centre. Malgrat això, no sembla que el sistema d'informació i orientació professional de Catalunya incorpori els centres d'FP com a agents orientadors, perdent l'oportunitat d'aprofitar el potencial dels centres i la de connectar-los amb l'orientació del sistema productiu de forma integrada.

Són moltes les conclusions i les propostes que aporta l'informe i que haurem d'estudiar detalladament. Hem trobat a faltar una anàlisi quantitativa d'oferta formativa i demanda dels alumnes de FP (2001-2008). Es tractava, i amb molt bon criteri, de determinar l'adequació de la FPR a les necessitats socials i productives però, més enllà de l'anàlisi de l'adequació al sistema productiu, també s'ha de determinar si l'oferta és suficient i si els recursos disponibles són els necessaris. El període d'avaluació no ha permès incorporar l'analisi d'instruments i accions que s'han anat incorporant darrerament, com el programa "Qualifica't", el desenvolupament de la Xarxa FP.Cat o l'impacte de les mesures flexibilitzadores de l'FP, que haurien completat significativament l'informe.

El repte és una formació professional de qualitat com a base per poder abordar les transformacions socials i econòmiques que exigeix el país mantenint sempre el criteri de la cohesió social.
A l'administració educativa, que ha esmerçat molts recursos per fer aquesta avaluació, li toca ara transformar el plec de propostes i recomanacions en mesures i instruments que contribueixin a millorar els nivells d'eficàcia, qualitat i equitat d'aquesta etapa del sistema educatiu.

01/06/2010