CCOO demana un acord social que comprometi les organitzacions en el seu desplegament

CCOO de Catalunya no signarà el Pacte Nacional per a la Immigració

FotoCCOO de Catalunya, malgrat considerar positius els continguts del Pacte Nacional per a la Immigració, no el signarà per la manca de confiança en el seu compliment.

1. CCOO considera positiu el contingut del Pacte Nacional per a la Immigració. Per primer cop hi ha una visió encertada del fet migratori com a element estructural del nostre mercat de treball i de la societat en general. Cal dir que moltes de les mesures previstes en el pacte ja estan establertes i consensuades en l'Acord Estratègic per a la Internacionalització de l'Economia Catalana, en el Pacte Nacional d'Educació i altres àmbits de diàleg social, i en el procés participatiu del mateix pacte. CCOO hem fet aportacions en tots aquests àmbits i en bona part estan recollides en el Pacte. Saludem l'esforç fet per la Secretaria per a la Immigració de la Generalitat per arribar a aquest contingut que compartim en gran part.

2. CCOO de Catalunya considerem que el contingut del pacte es contraposa amb la política regressiva del Govern de l'Estat i la política dels governs europeus en matèria d'immigració. En un moment en què el Govern central avisa d'una modificació de la Llei d'estrangeria per eliminar drets, com el dret de viure en família, o els anuncis del ministre Corbacho, culpabilitzant la immigració de la crisi econòmica i l'atur, i quan la Unió Europea aprova un decret sobre el retorn de les persones que es troben en situació administrativa irregular, violant principis bàsics dels drets humans i dels drets dels infants, fa que les condicions per desenvolupar i aplicar els continguts del pacte siguin mínimes o nul•les.

3. CCOO de Catalunya considerem el Pacte com un contracte entre parts, que compromet els signants a complir amb la seva responsabilitat. En aquest moment, no trobem les garanties suficients perquè aquest nou pacte es porti a terme, i menys quan una part important de la matèria d'immigració és competència estatal i s'ha d'abordar amb uns partits que a nivell de l'Estat tenen postures restrictives i una visió instrumental de la immigració. Per aquests motius, per manca de confiança en la voluntat i en la capacitat de pressió del Govern català per poder aplicar aquest pacte, CCOO hem decidit no signar-lo. Altrament, CCOO hem fet saber al Govern la nostra desconfiança amb la política de pactes nacionals, i més quan ens trobem amb pactes signats que han quedat en paper mullat o bé quan el Govern ha fet una política contraria a l'acordada. L'exemple més clar és el Pacte per a l'Educació i la proposta de la Llei d'educació, que estan en contradicció, o els baixos nivells de compliment de l'Acord Estratègic i del Pacte per a l'Habitatge.

4. Tanmateix davant del fet de que la nostra valoració del contingut teòric del Pacte per a la Immigració és positiva, malgrat qüestionem la seva concreció, CCOO emplacem el Govern, més enllà de la signatura del Pacte, a arribar a un ampli acord social per garantir una política d'immigració que fomenti la inserció laboral i la inclusió social en igualtat de drets. Especialment en previsió de les competències que Catalunya ha d'assumir en matèria d'immigració, CCOO considerem necessari continuar treballant perquè les mesures previstes tant en l'Acord Estratègic, com en el propi Pacte per a la Immigració es puguin desenvolupar de forma acordada amb els agents socials.
17/12/2008