Es presenta el primer conveni d'Acció Social de Catalunya

FotoAquest dimarts 15 de juliol s'ha presentat públicament el 1r Conveni col•lectiu de treball de Catalunya d'acció social amb infants, joves, famílies i d'altres en situació de risc.

La negociació d'aquest conveni ha estat difícil i molt complexa donat que partíem d'una situació molt difícil en el sector dels Serveis Socials: una enorme desregulació del sector al no haver-hi un conveni d'aplicació, uns salaris molt baixos per a molt/es professionals del sector, una competència entre les pròpies empreses molt gran i una manca de plans de formació específica per al conjunt dels treballadors/es.

És a dir que el conjunt dels professionals del sector no tenien unes condicions sociolaborals dignes.

Amb la signatura d'aquest conveni s'han assentat les bases per a reconduir aquesta situació i en aquest sentit destaquem entre d'altres :

• Hi ha una clàusula de manteniment de les condicions més beneficioses, ja siguin col•lectives o individuals ( vacances, complements salarials, salaris base, jornada i horaris... ) i que a més a més s'han de revaloritzar anualment les que tinguin quantia econòmica ( garantia ad personam )
• S'estableix una clàusula de subrogació del personal que garanteix la continuïtat dels treballadors i treballadores, independentment de l'empresa que presti el servei.
• Es dignifiquen les condicions salarials del conjunt dels treballadors i treballadores del sector, millorant les condicionis retributives del conveni d'ensenyament, ampliant la seva aplicació a tots els serveis de cicle continuat, arribant l'any vinent al 14,098 € com a salari més baix.
• S'estableixen tot un seguit de complements salarials ( coordinació, serveis valoració i diagnòstic, serveis residencials d'especials característiques, disponibilitat....)
• S'estableix una jornada màxima anual de 1748 h. de caràcter general i de 1725 h pels serveis de cicle continuat)
• S'estableixen 6 dies d'assumptes propis per al 2008 i 7 dies pel al 2009
• S'estableixen 31 dies naturals de vacances , que hauran de començar i acabar en dies laborables.
• Els treballadors/es podran destinar 30 hores de la seva jornada laboral a formació
• S'estableix l'obligació de la realització de l'avaluació dels riscos psicosocials
• Es milloren els permisos i llicenciès

Tal i com dèiem abans amb aquest conveni s'han assentat unes condicions que dignifiquen les condicions sociolaborals, però ara el que cal és que s'apliqui correctament a totes les empreses del sector, i per aconseguir això cal aconseguir que les empreses tinguin delegats i delegades que facin el seguiment i control de la seva aplicació. I cal també estendre'l per donar-lo a conèixer, tot això és fonamental ja que sinó aquest conveni pot arribar a ser paper mullat a molts centres de treball.

Feu clic per veure:
- la presentació-resum dels punts més importants del conveni d'acció social amb infants, joves, famílies i d'altres en situació de risc
- la valoració de la signatura del Conveni d'Acció Social de Catalunya, a càrrec de Salvador Lara, responsable d'Acció sindical de la Federació de Serveis i Administracions Públiques de CCOO de Catalunya

15/07/2008