En la seva assemblea de delegats i delegades de prevenció

CCOO de Catalunya presenta les claus per a aconseguir una prevenció de qualitat

FotoPREVENCIÓ SI, PERÒ DE QUALITAT

CCOO ha dut a terme la seva assemblea anual de salut laboral on han assistit uns mil delegats i delegades de prevenció. Enguany el tema escollit ha estat la qualitat de la prevenció.

Hem escollit aquest tema perquè la nostra experiència a les empreses, les enquestes de condicions de treball i els estudis de l'àmbit acadèmic posen en evidència que, després de 12 anys des de l'aprovació de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, l'activitat preventiva a les empreses ha augmentat, però que un dels grans problemes és el seu dèficit de qualitat.

A la jornada d'avui hem comptat amb la participació de Pere Boix, co-director de l'Observatori de Salut Laboral , que ha presentat els resultats d'un estudi sobre la qualitat de prevenció i la satisfacció dels diferents agents implicats en el tema. L'informe està disponible a: http://www.osl.upf.edu/pdfs/prensa/InformeQSP.pdf.

Així mateix s'han presentat els elements que CCOO considera que han de ser claus per aconseguir una prevenció de qualitat:

1. La prevenció és un procés amb una dimensió principalment social

Cal que entenem la prevenció com un procés dinàmic que té com objectiu millorar les condicions de treball i la salut de la població treballadora. És un procés que ha de tenir els objectius definits, les activitats definides i una avaluació permanent. No cal omplir biblioteques: cal millorar les condicions de treball.

2. La prevenció ha de ser capaç de respondre a les diversitats i desigualtats que hi ha a la feina

Un cop més cal recordar que la prevenció significa fer front a les condicions de treball, i sabem que el conjunt de la població treballadora no ens situem d'igual manera front al dret al treball. El paper ho aguanta tot, però la realitat ens parla de manera clara de la desigualtat. Identifiquem de manera clara les desigualtats generades per l'ocupació, el gènere, el país de procedència i l'edat.

3. La prevenció ha de dotar-se d'unes activitats preventives que han de permetre identificar i actuar sobre tots els riscos i tots els danys

No ens serveix el model que només té en compte els riscos de seguretat i els accidents de treball. Perquè la realitat és una altra. Per a la major part de la població treballadora els riscos ergonòmics, psicosocials o químics en són el problema principal. La mirada exclusiva als riscos que provoquen accidents de treball desprotegeix una part important de la població treballadora, i de manera molt específica, a les dones.

4. La prevenció ha d'identificar els riscos per a conèixer el seu origen i sobre tot per actuar... és a dir millorar les condicions de treball

Cal avaluar els riscos per conèixer el seu origen i actuar en origen. Les mesures dirigides a la protecció individual resulten totalment insuficients.

5. La prevenció necessita de la implicació de totes les parts i de diàleg social

Actualment existeix un ampli consens sobre el fet que la prevenció necessita de la implicació empresarial i de processos reals de participació sindical. Però la realitat és ben contrària. Aquest és un element clau per a l'eficàcia i l'eficiència de la prevenció.

6. La prevenció cal que incorpori les experiències i els sabers de la població treballadora

Treballar dia a dia en un lloc de treball fa que la població treballadora construeixi una percepció i experiència dels riscos laborals i de com intervenir-hi que produeix un coneixement complementari al coneixement tècnic i insubstituïble. A més la participació genera implicació.

7. La prevenció és una pràctica que necessita de coneixement científic i de pràctica multidisciplinària

Volem denunciar que, malauradament, en nombroses ocasions la pràctica de la prevenció respon a interessos de l'empresa i no a les evidències científiques. I també volem denunciar l'actual divorci entre les disciplines tècniques i la vigilància de la salut. Els objectius de controlar l'exposició i el dany cal que es desenvolupin de manera conjunta.

8. Cap pràctica preventiva pot suposar una situació de discriminació del dret al treball

Principalment amb la pràctica de vigilància de la salut i control de l'absentisme hem detectat problemes de discriminacions laborals. Aquestes pràctiques són inadmissibles, perquè justament la prevenció persegueix l'objectiu de millorar les condicions de treball i de salut, i en cap cas la discriminació laboral de les persones que han perdut la salut.

9. L'administració també ha de potenciar i vigilar la qualitat de la prevenció

Cal intensificar les polítiques de promoció de qualitat de la prevenció, i sobretot, intensificar les seves funcions de vigilància, control i sanció. No n'hi ha prou amb identificar si hi ha prevenció o no, cal vigilar si la prevenció és de qualitat, en definitiva, si la prevenció incideix en la millora de les condicions de treball i salut.

Feu clic per veure el reportatge de l'assemblea de delegats i delegades de prevenció: 'Prevenció sí, però de qualitat'
06/05/2008