Habitatge

Habitatge Entorn

El mes de juny de 2015, la cooperativa Habitatge Entorn, SCCL va lliurar als seus socis i sòcies els habitatges de la seva darrera promoció.

En aquests moments, la cooperativa no té cap més promoció en curs ni tampoc cap altra en cartera. Els motius són ben clars: la manca de demanda (no hi ha socis que esperin) per a l'oferta que pot fer la cooperativa i la manca de finançament, tant per a la cooperativa com a promotora, com per als potencials adquirents dels habitatges. Això fa inviable abordar noves promocions amb prou garanties d'èxit. Aquesta situació fa ja temps que persisteix al sector immobiliari i molt particularment en el segment de l'habitatge de protecció oficial, i no hi ha dades objectives que permetin estimar una futura millora. De fet, les expectatives per a l'habitatge de protecció oficial no són gens bones, ja que les seves condicions singulars han desaparegut del tot.

Davant d'aquesta situació i de la manca de perspectives, els òrgans de la cooperativa han decidit, finalitzades totes les promocions que tenia en curs, dissoldre-la formalment i liquidar-la. Decisió que, d'acord amb la legislació vigent, va adoptar per unanimitat l'assemblea general extraordinària que va tenir lloc el passat mes de juliol. La liquidació d'una cooperativa és un procés complex que s'allargarà en el temps.

Per als propietaris i propietàries dels habitatges promoguts per la cooperativa (tots ells exsocis i exsòcies), la dissolució d'aquesta no suposa cap disminució de garanties, ja que totes les promocions lliurades compten amb les assegurances preceptives formalitzades. A més a més, com fins ara, el personal de la gestora Habitatge Social atendrà totes les consultes i incidències que puguin sorgir en qualsevol de les promocions.

Habitatge Entorn, SCCL, es va constituir l’any 1989, com a iniciativa i amb l'impuls de CCOO de Catalunya i l'empenta d'un primer nucli de socis, tots ells afiliats al sindicat. La cooperativa va néixer amb vocació de continuïtat, amb un àmbit d'actuació a tot Catalunya i oberta a persones afiliades i no afiliades, perquè la promoció d'habitatges protegits en sòls adquirits a les administracions públiques impedia dirigir l'oferta exclusivament als afiliats i afiliades. Va néixer amb la intenció d'intervenir en el mercat català de l'habitatge assequible i facilitar, en la mesura de les seves possibilitats, l'accés dels treballadors i treballadores a un habitatge digne, de qualitat i a preus clarament per sota del mercat, i ho va fer en un moment de forta activitat al sector immobiliari i al començament d'una prolongada etapa d'una inversemblant escalada de preus (del sòl i de la construcció).

Més de 6.000 habitatge entregats

Aquella iniciativa del sindicat ha estat un èxit inqüestionable: des del lliurament de les primeres promocions l'any 1993 fins avui, la cooperativa ha promogut 6.647 habitatges! (el 98,6% dels quals protegits), amb actuacions a 55 municipis de 19 comarques catalanes, preferentment en l'àmbit metropolità de Barcelona. Unes xifres realment espectaculars. Així Habitatge Entorn, SCCL, ha estat durant molts anys la primera cooperativa d'habitatges de Catalunya, tant pel nombre d'habitatges promoguts com per la seva àmplia implantació territorial i, cal destacar-ho, ha estat el primer promotor privat d'habitatges de protecció oficial.

A partir del 2009, però, els efectes de l'esclat de la “bombolla immobiliària" i la crisi que la va acompanyar fan que l'activitat de la cooperativa comenci a disminuir de manera significativa. Cau la demanda d'habitatge, cau la solvència dels adquirents potencials, i el crèdit pràcticament desapareix. Habitatge Entorn SCCL ha pogut continuar la seva activitat fins ara gràcies a la seva capacitat d'autofinançament, capacitat que lògicament minva fins a desaparèixer en funció de la continuada caiguda d'activitat.

El model de promoció cooperativa que ha representat Habitatge Entorn, SCCL, durant anys, tan útil i reeixit, és avui inviable. Des del sindicat entenem i compartim, com no pot ser d'altra manera, la decisió de la cooperativa i ens enorgullim, per la part que ens toca, de l'obra feta.

Carrer Manresa, 8, 1r 2a
Web: www.h-entorn.cat