CCOO aposta per crear ocupació en el sector públic per dinamitzar l’economia i enfortir l’Estat del Benestar

Davant les critiques de determinats sectors econòmics al paper del sector públic i a les condicions de treball del personal funcionari

El sector públic a Catalunya té un nivell de desenvolupament més baix que a la resta de l’Estat i pel que fa a la comparació amb la Unió Europea el nombre de treballadors que el configuren està molt per sota, a Espanya no arribem al 9% de persones ocupades al sector públic front a una mitjana a la UE del 16% (26% a Dinamarca). Amb aquestes dades s’explica el diferencial negatiu que tenim pel que fa a la prestació de serveis públics que reben els ciutadans i les febleses sobre el funcionament de l’economia (efectes sobre els nivells de qualificació, sobre la salut de les persones o les dificultats per conciliar treball i vida familiar)

Davant la situació de crisi econòmica cal aprofitar el moment per desenvolupar el feble Estat del Benestar que disposem al nostre país i millorar i incrementar la prestació de serveis públics a llocs estratègics, tan pel futur de l’economia, com educació i sanitat, com pel benestar de les persones i la millora de la conciliació laboral i personal, amb més serveis d’atenció a la dependència. No es tracta de retallar els serveis públics sinó al contrari, fer una aposta per la seva extensió creant ocupació de qualitat i millorant els serveis que reben les persones.

Creació d’ocupació al sector públic

CCOO de Catalunya considera que en els propers temps es poden crear més de 50.000 llocs de treball al sector públic per atendre:
– l’extensió de l’educació infantil 0-3
– la millora de la qualitat a l’educació primària i secundària obligatòria (abandó i fracàs escolar)
– l’augment de l’oferta de formació professional
– la posada al dia de les plantilles dels centres d’atenció primària i hospitalaris
– la dotació per atendre les necessitat derivades del desenvolupament de la llei d’atenció a les persones dependents (atenció a domicili, centres de dia, residències)
– la millora dels serveis de seguretat (Bombers, forestals, …)
– millorar el funcionament de l’administració de justícia
– l’oferta d’informació ciutadana i empresarial en les diferents vessants i arreu el territori
– la posada en funcionament de l’administració electrònica
– potenciar els serveis d’inspecció (de treball, fiscal, educatius, sanitaris…)
– etc

Aquesta ha de ser una contribució a la dinamització econòmica, es crea ocupació, i es posen els bases d’una economia més sòlida per fer front als reptes de la crisi, amb més coneixement, amb més capacitat de recerca, amb major prevenció de la salut, i amb major facilitat per la incorporació al mercat de treball de les dones

Tanmateix considerem que les declaracions fetes des d’algun sector econòmic o polític reclamant reducció de la despesa pública, congelant plantilles o els sous dels funcionaris, estan totalment fora de lloc. Les plantilles no poden congelar-se ja que comportaria un empitjorament de la qualitat dels serveis públics ja de per si infradotats. I les retribucions del 2010 s’han de negociar en la mesa de negociació a partir del compromís de manteniment del poder adquisitiu tal com es va signar l’any 2005. I més tenint en compte que els sous a la funció pública estan en termes generals per sota de la mitjana dels sous del sector privat per a categories equivalents.

Contra la congelació de plantilles i salaris en el sector públic

En sintesi, CCOO ens oposem a les propostes dels qui reclamen congelar plantilles i sous del sector públic ja que ens fa allunyar-nos del procés de convergència amb Europa que es va iniciar els anys 80 i del que encara estem molt lluny (menys de9% de població activa al sector públic a Catalunya front el 16% a la UE).

Per fer front a la crisi econòmica cal crear ocupació de qualitat i que permeti posar les bases del canvi de model productiu. En aquest sentit la creació d’ocupació en educació i formació, sanitat i atenció a la dependència estan directament relacionats amb la millora de l’economia a més de crear ocupació.

Cal incidir en que els sous dels funcionaris no són de privilegi, en moltes de les categories estan per sota de les categories equivalents del sector privat i hi ha sous per sota dels 1.000 € mensuals. Cal respectar la negociació col•lectiva també a la funció pública i cal complir els acords signats l’any 2005 que plantegen el manteniment del poder adquisitiu com a mínim.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 19 d’agost de 2009